Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, July 31, 2009

Evaluasi - MSK

Semalam ada seorang menghantar SMS kat aku minta pandangan tentang orang-orang Melayu yang dulunya menyokong PR tetapi sekarang sudah balik menyokong Umno. Aku tak dapat nak pagi pandangan melalui SMS..susah nak cerita dalam 10-20 perkataan.

Cuma kalau nak diringkaskan sependek itu, aku boleh katakan dalam dua perkataan, SALAH SASARAN. Ini bukan analisa saintifik, tapi berdasarkan pengamatan dan pengalaman. Mungkin aku salah.

Kejayaan PR dalam GE 2008 adalah berpaksikan kepada janji-janji untuk melakukan PERUBAHAN. Dan janji-janji tu diterima oleh rakyat kerana rakyat sudah benci dan meluat dengan Umno dan BN.

Tetapi apabila menang, PR gagal menunaikan janji-janji itu kepada mereka yang mahu berubah, sebaliknya memberikan hadiah kepada mereka yang oportunis. Mereka yang menyokong dibiarkan, manakala yang menentang ditatang. Mungkin kerana sudah menjadi adat Melayu, orang datang kerumah dilayan dengan baik. Anak sendiri tak makan tak apa. Tunggu orang lain makan dulu, kalau ada lebih..baru diberi pada anak kita.

Kita bagi ruang kepada mereka dari umno, MCA, MIC, Gerakan, tapi orang kita…kita biarkan dulu.

Politik Pakatan Rakyat masih lagi terkongkong kepada politik kepartian. Parti adalah kerajaan. Bila menang…maka kuasa dikongsi dikalangan parti. Mereka yang sebelum ini dianggap diatas pagar…tidak lagi diperlukan. Pakatan Rakyat lupa bahawa gerakan perubahan ini juga didokong oleh mereka yang diluar parti. Dan aku berani kata, bahawa kebanyakan penumpang reformasi terdapat didalam parti.Manakala reformis tulen terpinggir diluar.

Gerakan reformasi didokong oleh anak-anak muda. Baik tahun 1999 ataupun 2008. Pada tahun 1999, UBN diselamatkan oleh pengundi saluran 1 dan bukan Melayu. Pengundi Bukan Melayu berubah pada tahun 2008 dan UBN hanya diselamatkan oleh pengundi saluran satu. Itu sebabnya mengapa lima negeri jatuh ketangan Pakatan Rakyat.

Tetapi apabila menang, dasar-dasar dan program-program yang dibuat oleh PR lebih banyak bertumpu kepada pengundi saluran satu. Wanita PKR dan Muslimat Pas lebih banyak mengadakan program untuk membantu wanita tua, orang-orang tua yang merupakan majoriti saluran satu. Tetapi apakah program untuk wanita muda yang merupakan pendokong kepada perubahan?

Angkatan Muda Keadilan dan Pemuda Pas juga lemah selepas pilihanraya. Apa program untuk anak muda? Tidak ada program untuk anak-anak muda yang merupakan pendokong perubahan sebaliknya, kebebasan anak muda pula yang cuba disekat.

Hiburan cuba disekat dengan demo. Tetapi tidak ada pula garis panduan apa yang boleh dan apa yang tak boleh. Anak muda keliru…apakah undang-undang bergantung kepada pemahaman sesuatu pihak? Apabila konsert Ella diganggu oleh demo, anak-anak muda mula berfikir…”yang ni pun hangpa nak kontrol ka?”. Anak muda dikutuk dan dihina dengan perkataan tak beriman, tak tahu hukum ugama dsb. Pendekatan yang dibuat terhadap anak muda lebih kepada percubaan untuk mengongkong…bukan untuk mendidik. Anak muda mahu bebas..dan mereka sudah menyatakan dengan jelas apabila menolak UBN. Tetapi mereka juga tidak mahu bebas dari mulut buaya dan masuk mulut rimau.

Protes pertama dari anak muda kelihatan semasa PRK Bukit Gantang. Nizar tewas dibeberapa saluran anak muda. Dan terakhir sekali ialah di Manek Urai, apabila PAs tewas disaluran muda.

Pemimpin-pemimpin parti masih lagi tidak sedar. Ruang dan pengiktirafan masih lagi diutamakan kepada penumpang reformasi yang hanya menjerit bila diberikan laba. DiPulau Pinang, ramai pejuang reformasi yang menderita selepas Anwar dipenjarakan, kini dipinggir. Semasa pilihanraya lepas, anak-anak muda ini berhadapan dengan hero BN yang mengejek perjuangan anak muda ini. Tetapi kini, anak muda yang berjuang diketepikan, sebaliknya orang yang mengejek anak muda ini diberikan jawatan tinggi dalam parti.

Jangan kata..”Perjuangan mesti ikhlas” “perjuangan memerlukan pengorbanan”. Sampai bila kita perlu berkorban, mempertahankan Bukit Uhud manakala yang lain berebut harta rampasan.

Program-program Pakatan Rakyat tidak dapat ‘dirasai’ oleh rakyat terbanyak. Walaupun ada program yang dibuat, tetapi rakyat tidak dapat menilai dengan statistik. Apa yang telah dibuat oleh Pakatan Rakyat Perak selama 11 bulan? Ini yang perlu diceritakan disetiap ceramah supaya rakyat dapat membuat perbandingan. Bukan dengan hanya menceritakan salah orang lain. Kalau tanya kat aku, apakah faedah yang aku dapat selepas PR memerintah..yang aku dapat hanya kesusahan.

Dan lebih menyakitkan hati, bila melihat mereka yang aku tentang dulu pula mendapat kemewahan.

Kegagalan besar Pakatan Rakyat ialah kepimpinan. Baik dari peringkat atasan sampai kebawah. Pemimpin PKR hilang, pemimpin Pas asyik berceramah. Tumpuan diberikan kepada bagaimana hendak memperkukuhkan parti, bukan bagaimana hendak memakmurkan rakyat. Program-program dibuat untuk mengukuhkan kewangan parti, bukan memenuhkan poket rakyat. Rakyat disuruh berjuang, yang senang pemimpin. Apa bezanya PR dengan BN? Kita mahukan perubahan dalam sistem, bukan setakat menukar parti.

Kemenangan Pakatan Rakyat juga disalah erti oleh pemimpin parti. Pas merasakan bahawa kemenangan ini menunjukkan bahawa Pas sudah diterima, bukan sahaja orang Islam, malah orang bukan Islam. Dulu aku kata macam ni, teruk aku kena kutuk. Orang kata…Cina dan India pun boleh terima Pas, tapi Matsamankati masih tak boleh terima Islam yang dibawa oleh Pas. Tetapi sekurang-kurangnya sekarang dah ada pemimpin Pas yang mengakui apa yang aku cakap.

According to Khalid, another challenge faced by Pakatan was how to manage change. He held that change would be better managed if Pakatan partners correctly identified the reasons why the public supported Pakatan in the last general election.

He said he personally believed the main reason why Pakatan did well was that the people were tired of BN’s corruption and racial politics.

He said attributions by PAS for their success to increasing Islamic consciousness and of PKR and DAP to their attractiveness to voters, were not necessarily correct.

Balik kepada persoalan mengapa ramai pengundi Melayu atas pagar sudah mula beralih kepada BN, kegagalan utama adalah kerana kegagalan penerangan.

Kita masih lagi menyalahkan media kerana tidak memberikan ruang kepada Pakatan Rakyat. Bagi aku, kita gagal mengoptimumkan penggunaan teknologi dalam memberi penerangan.

Harakah gagal dalam menarik minat pembaca. Kalau setakat nak cerita tentang YB bagi sumbangan, berapa orang masuk Pas, tak baca pun tak rugi. Suara Keadilan pula gagal dalam pengedaran. Di kampung-kampung, susah nak dapat Suara Keadilan. Tetapi kita gagal menggunakan internet sebagai medium perhubungan. Masih ramai pemimpin Pas dan PKR memandang rendah kemampuan internet.

Website PKR Perak terkubur..ada sapa peduli? Macam mana nak tau apa yang dilakukan oleh PKR Perak? Manakala website Pas pula hanya menceritakan tentang parti… ataupun tentang ceramah.

Sedangkan, inilah sumber untuk anak-anak muda mendapat maklumat. dan jikalau anak muda ini tidak tau apa yang berlaku, bagaimana mereka hendak bercerita dikampung-kampung? Nak harapkan AJK Cawangan? Depa lagi teruk.

Mengapa aku masih sokong Pakatan Rakyat?

Aku boleh terima, Pakatan Rakyat masih baru. Harapan kepada perubahan masih ada. Tetapi ini bergantung kepada usaha kepimpinan PR. Jangan hanya berbangga dengan kemasukan Chua Jui Meng, Zaid Ibrahim atau Tunku Aziz. Kemasukan mereka baik untuk mereka yang idealis, yang mahukan sistem dua parti ataupun meningkatkan imej Pakatan Rakyat. Tetapi kalau harapan rakyat tidak tercapai, maka kita terima akibatnya. Apa hebatnya Chua Jui Meng, Zaid Ibrahim dan Tunku Aziz kepada orang kampung? Tambang bas tetap akan naik. Kos menghantar anak kesekolah bertambah mulai esok. Kalau dulu, ibubapa membelanjakan 30 ringgit sebulan, sekarang sudah 45 ringgit seorang. Ada sapa peduli?

PerakExpress

No comments: