Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, April 23, 2009

Digantung dari hadiri sidang Dewan Rakyat, Gobind failkan saman - Suara Keadilan

KUALA LUMPUR, 23 APRIL (SK) - AHLI Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo pagi ini memfailkan saman terhadap empat pihak berhubung dengan pengantungan beliau dari menghadiri sidang Parlimen.

Tindakan saman berkenaan dibuat keatas Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia; Menteri di jabatan Pedana Menteri Mohd Nazri Abdul Aziz; Setiausaha Dewan Rakyat dan kerajaan Malaysia.

Saman berkenaan difailkan berhubung pengantungan beliau selama 12 bulan daripada menghadiri sidang Parlimen berkuat kuasa 16 Mac lalu.

Gobind yang diwakili oleh Karpal Singh & Co memfailkan saman berkenaan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada jam 11 pagi ini.

Dalam writ saman berkenaan, beliau menggariskan keputusan menggantung beliau dari Dewan Rakyat selama setahun termasuk kehilangan elaun adalah tidak sah.

Ahli Parlimen Puchong itu didakwa mengeluarkan kenyataan yang mendakwa Timbalan Perdana Menteri terbabit dalam kes pembunuhan dan juga menghina Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Usul bagi menggantung Gobind telah dibentangkan di Dewan Rakyat oleh Mohamed Nazri yang membentangkan usul tersebut 12 Mac lalu.

Turut hadir memberi sokongan kepada Gobind ialah bapanya, Karpal Singh dan juga Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurrul Izzah Anwar

SK

No comments: