Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, March 6, 2009

Aktivis Tamil turut bantah PPSMI esok

Aktivis pendidikan Tamil turut menghulurkan sokongan kepada perhimpunan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ke Istana Negara, esok.

“Esok (kami) turun,” kata presiden Yayasan Tamil, K Uthayasoorian kepada Malaysiakini hari ini.

Jumlah aktivis dan penyokong pendidikan bahasa itu belum dapat dipastikan, tambahnya.

Beliau menjejaskan sokongan susulan Gabungan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zhong) memutuskan tidak menyertai perhimpunan anjuran Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) bagi menyerahkan memoramdum kepada Yang di-Pertuan Agong jam 2 petang.

Dong Zong membuat keputusan itu dengan mendakwa ia tidak terlibat merangka memorandum dan tidak mengetahui kandungannya walaupun beberapa kali memohon untuk menelitinya.

Uthayasoorian, yang turut terlibat berkempen bersama GMP, berkata yayasannya juga belum melihat memorandum itu.

Beliau menegaskan, tuntutan Yayasan Tamil bertujuan mengembalikan bahasa ibunda dalam pengajaran dua subjek itu termasuk bahasa Cina dan Tamil.

Sementara itu, Gabungan Persatuan Penulis Tamil Malaysia (Gapetam), walaupun mempertahankan penggunaan bahasa ibunda di peringkat sekolah, tidak bersetuju menggunakan saluran berdemonstrasi bagi menyuarakan bantahan.

“Kami tidak sokong bantahan (di) jalanan. Sepatutnya gunakan saluran tertentu (sampaikan bantahan),” kata presidennya K Balasubramaniam.

Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), persatuan tunggal kaum India yang berkarya dalam Bahasa Malaysia, pula belum memutuskan untuk terlibat dalam perhimpunan besar esok kerana tidak pernah berdemonstrasi bagi membantah dasar kontroversi itu.

Ditanya kehadiran penasihat persatuan itu Sasterawan Negara A Samad Said bersama GMP, pengerusi Kavyan, Uthaya Sankar SB berkata: “Kami sokong Pak Samad”.

A Samad, penasihat kehormat Kavyan sejak kira-kira sepuluh tahun lalu, turut dilantik penasihat GMP.

Uthaya menambah, beliau menentang dasar itu sejak awal ia diumumkan oleh perdana menteri waktu itu Tun Dr Mahathir Mohamad pada 2002.

“Respons kepada pengumuman itu, saya tulis sajak 'Perjuangan Bahasa Malaysia' di media, tetapi orang salah sangka (ingat saya menentang istilah bahasa Melayu),” katanya, yang kini bertugas sebagai penyunting berita di sebuah stesen televisyen.


Sumber: Malaysiakini

No comments: