Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, March 31, 2009

Politik selesaikan konflik, bukan tentera - Malaysiakini

Penyelesaian politik dan ruang budaya harus diberi keutamaan daripada operasi tentera dalam menyelesaikan konflik di selatan Thailand, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mantan timbalan perdana menteri berkata ketika campur tangan tentera perlu dalam hal tertentu, penyelesaian jangka panjang tetap terletak pada cara kerajaan Thai melayani dan mengurus masyarakat setempat, lapor Bernama.

"Pendirian saya ialah cara politik dapat menyelesaikan masalah. Biarlah tentera kembali ke berek, biarkan orang-orang Islam dan Buddha mengusahakan penyelesaian...

"Beberapa orang pegawai kerajaan yang saya temui mengakui mereka perlu membina keyakinan," ketua pembangkang Malaysia dipetik berkata selepas berceramah 'Krisis Ekonomi Global dan Masa depan Asean' di Universiti Chulalongkorn, Bangkok.

Anwar berkata kerajaan Malaysia dapat membantu Thailand mencari jalan menamatkan konflik dan menambah Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat antara tokoh berpengaruh yang dapat membantu.

Tambahnya, Thailand harus membenarkan masyarakat majoriti Islam yang bertutur bahasa Melayu terus mengamalkan agama dan kepercayaan sosio-budaya mereka, sama seperti kebebasan masyarakat Cina dan India di Malaysia.

"Pihak berkuasa mestilah menyelesaikan isu kemiskinan dan
peminggiran... mesti ada 'road map' (pelan damai) dan 'time frame' (tempoh)," katanya seperti dilapor agensi berita itu.


Malaysiakini

No comments: