Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, March 26, 2009

Haram Media Internet: UMNO Cakap Tak Serupa Bikin - TVAnatara

Cakap lain, bikin lain. Itu amalan pemimpin UMNO sekian lama dan hakikat itu terserlah sekali lagi menerusi amanat Timbalan Presiden UMNO Najib Tun Razak ketika merasmikan Perhimpunan Pemuda Wanita, dan Puteri UMNO.

Najib menggesa ahli UMNO untuk mendokong media internet dan berkata kita tidak boleh menjadikan hambatan medium ini sebagai musuh.

Beberapa jam sebelum itu, UMNO mengumumkan enam media internet, termasuk Malaysiakini, tidak akan diberikan pas untuk membuat liputan perhimpunan agung parti itu.

Selain Malaysiakini, pertubuhan lain yang gagal mendapatkan pas media dari Umno ialah The Nut Graph, Malaysian Insider, Siasah dan Merdeka Review.

Setiausaha Agung UMNO Tengku Adnan Tengku Mansor dipetik oleh akhbar Star sebagai berkata keputusan itu adalah kerana media internet berkenaan menulis berita karut mengenai kita.

Malah Jurucakap Pemuda UMNO berkata ahli sayap itu mahukan tindakan lebih keras untuk mengawal selia penulis blog.

Sejurus selepas UMNO melarang media internet berkenaan membuat liputan, Najib mengakui parti mengalami kekeciwaan pada pilihanraya umum tahun lalu akibat kegagalan memahami kesan pengaruh media baru.

Natijahnya, semasa pilihanraya Mac tahun 2008, kita telah tersentak dengan lamunan dek kegagalan memahami kesan pengaruh media baru, tegasnya.

Dalam pilihanraya umum berkenaan, media internet menjadi sumber utama rujukan rakyat untuk mengetahui perkembangan politik semasa, terutama mengenai aktiviti pembangkang.

Najib berkata generasi muda kepimpinan Umno juga mesti menjadi pemuka kepada penggunaan teknologi sebagai senjata politik.

Barulah kita, boleh mengaku sebagai parti yang mewakili bisikan nurani sebenar rakyat terutamanya di kalangan generasi katanya kepada perwakilan tiga sayap parti itu.

Nampaknya Najib itu ditempelak oleh Seketariat UMNO sendiri dengan melarang media Internet seperti Malaysiakini melaporkan perkembangan Perhimpunan Agung itu.


Sumber: TVAntara

No comments: