Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, March 12, 2009

Azmin provokasi lagi Dr Khir Toyo - Malaysiakini

Selepas membangkitkan pelbagai dakwaan semalam, seorang wakil rakyat PKR cuba memprovokasi lagi Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Azmin Ali (Bukit Antarabangsa) mendakwa agensi pelancongan yang menguruskan perjalanan ke luar negara bekas menteri besar Selangor itu ada "hubungan kekeluargaan" dengan Dr Mohamad Khir.

"Adakah menteri besar sedia maklum, syarikat itu Green Adventure Holiday Sdn Bhd mempunyai kaitan dengan keluarga dengan mantan menteri besar (Dr Mohamad Khir)?" katanya ketika mengemukakan soalan tambahan mengenai kos perjalanan ketua kerajaan negeri itu.

"Apakah langkah bagi memastikan perkara ini tidak berulang, apabila satu syarikat memonopoli perjalanan menteri besar ke luar negara."

Pemimpin PKR itu sebelumnya mengemukakan soalan bertulis berhubung kos perjalanan Dr Mohamad Khir sebagai menteri besar dan agensi yang menguruskannya di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Dalam jawapannya, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kos tambang bagi 21 perjalanan udara bekas menteri besar itu dari September 2001 hingga Januari tahun lepas berjumlah RM349,134.

Destinasi-destinasi yang dikunjungi termasuklah London, Beijing, Los Angeles, Dubai, Tokyo, Seoul, Taipei, Paris, Perth, Milan, Venice dan Amsterdam.

Tambah Abdul Khalid, perangkaan itu tidak termasuk jumlah kos seperti penginapan, makanan dan minuman serta kos-kos lain yang berkaitan kerana ia masih dalam semakan.

Menjawab dakwaan Azmin tentang syarikat itu, menteri besar berkata pihaknya tiada bukti untuk mengaitkan Dr Mohamad Khir dengan agen perjalanan itu.

Tambahnya, kerajaan negeri bawah pimpinannya membuat keputusan melantik syarikat pelancongan Tourism Selangor Sdn Bhd untuk menguruskan perjalanan bagi pihak kerajaan negeri.

Bagi mengelakkan amalan monopoli dalam hal ini, kerajaan negeri
juga mengalu-alukan agen-agen perjalanan lain untuk turut serta.

"Tapi setakat ini kita dapati kebanyakan exco lebih berminat untuk membeli tiket secara dalam talian terutama syarikat penerbangan AirAsia kerana kos yang tinggi jika melalui agen," katanya.

Azmin semalam membangkitkan beberapa isu yang ditujukan terhadap Dr Mohamad Khir, yang juga ketua pembangkang di DUN itu.

Isu-isu itu termasuklah pemberian jam mahal RM150,000 sewaktu menjawat pengerusi anak syarikat kerajaan negeri PNSB, perbelanjaan Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) ke Disneyland di Tokyo dan Hong Kong, dan juga pembelian hartanah di Arab Saudi.


Sumber: Malaysiakini

No comments: