Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, March 11, 2009

Isu Altantuya-Najib kecohkan DUN

kemaskini 3.07pm Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kecoh seketika apabila wakil rakyat PKR cuba membacakan laporan akhbar berhubung dakwaan penglibatan timbalan perdana menteri dengan Altantuya Shaariibuu.

Percubaan Azmin Ali (Bukit Antarabangsa) membaca laporan akhbar Liberation yang mendakwa Datuk Seri Najib Razak mengenali wanita Mongolia itu di Paris dibantah oleh Datuk Satim Diman (Seri Serdang).

Pemimpin PKR itu sebelumnya mengupas isu keselamatan dan jenayah yang meningkat di negeri itu sewaktu membahaskan titah ucapan Sultan Selangor sewaktu perasmian penggal kedua persidangan ke-12 DUN semalam.

Kes jenayah berprofil tinggi melibatkan Altantuya juga terjadi di negeri itu, kata Azmin.

Kenyataannya dibantah oleh Satim yang mengingatkan kes tersebut masih dalam perbicaraan di mahkamah dan tidak wajar dibangkitkan dalam DUN.

Akibat teguran wakil rakyat Umno itu, Azmin menuduh Satim seorang "budak suruhan" ketua pembangkang, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo (BN-Sungai Panjang).

Tidak berpuas hati dengan tuduhan itu, Satim meminta Azmin menarik balik perkataan tersebut dengan menyatakan wakil PKR itu berniat tidak baik terhadapnya.

Azmin kemudian menjawab bahawa beliau tidak berniat sedemikian tetapi sememangnya yakin Satim seorang suruhan Dr Mohamad Khir.

Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) cuba mencelah pertikaman lidah antara kedua-duanya sebelum berjaya diredakan oleh Timbalan Speaker, Haniza Talha.

Persidangan hari kedua bermula dengan sesi soal jawab pagi tadi sebelum Azmin bangun membahaskan titah ucapan Sultan Sharafuddin Idris Shah.


Sumber: Malaysiakini


No comments: