Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, March 4, 2009

Salah catur BN di Perak - Harakah

APAKAH Barisan Nasional menyangka mereka akan mendapat laluan mudah untuk memerintah negeri Perak, selepas mendapat 'perkenan' istana?

Apakah BN menjangkakan dengan menabur strategi 3R (Race, Religion & Royalty - Kaum, Agama dan Raja), mereka dapat menarik sokongan rakyat kepada mereka?

BN tewas dalam Pilihan Raya Umum 2008 di Perak. BN hanya memperolehi kerajaan dengan dengan 'rampasan' yang dipaksakan kepada rakyat Perak!

Timbulnya krisis perlembagaan dan pelanggaran demokrasi, ialah kerana BN menubuhkan kerajaan secara 'haram' dan bercanggah dengan kehendak rakyat, kerana kerajaan pilihan rakyat yang sebenar adalah dari Pakatan Rakyat.

Setelah merampas kuasa dan menjatuhkan kerajaan pimpinan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, BN menggunakan strategi yang bahaya iaitu cuba menyemai bibit-bibit pertelagahan yang serius di kalangan rakyat.

Isu-isu perkauman, agama dan Raja adalah senjata membahaya mainan politik kotor BN, untuk 'menangguk di air yang keruh' bagi menjustifikasikan kerajaan haram mereka.

BN sentiasa cuba memainkan politik yang sensitif bagi mencetuskan polemik di kalangan orang-orang Melayu dengan bukan Melayu, orang Islam dengan bukan Islam dan melagakan Pakatan Rakyat dengan istana.

Taktik pecah dan perintah ini merupakan senjata ampuh BN, yang buat sekian lamanya berkuasa dengan cara mengeksplotasi sentimen dan kelemahan rakyat.

Sememangnya bagi rakyat, sukar hendak diterima jika ketuanan orang-orang Melayu dicabar kaum lain. Umat Islam juga akan menentang keras sebarang percubaan untuk menghina agamanya, manakala rakyat akan turut terpengaruh dengan sentimen anti Raja yang cuba dilabel oleh BN kepada individu tertentu.

Itu memang kerja jahat Umno-BN. Buat apa Pakatan Rakyat dengan menyahut cabaran mereka. Tetapi malangnya, cabaran BN ini disambut oleh DAP, khususnya Karpal Singh.

Penulis tidak salahkan Karpal seratus peratus. Beliau mungkin bertindak sendirian, kerana melihat kes di Perak, pada sudut undang-undang yang disifatkan sebagai tragedi yang membunuh demokrasi, bukan dari sudut politik.

Sahutan beliau kepada cabaran Umno-BN nampaknya ditambah eksploitasi dengan perbagai serangan yang boleh memalit persepsi yang lebih buruk.

Sebagai suatu teguran ikhlas, penulis mencadangkan, pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat, sama ada daripada PAS, KeADILan, khususnya DAP, tidak sepatutnya terjebak dalam perangkap perkauman, persengketaan agama dan usaha melagakan dengan istana yang cuba diracun BN.

Pemimpin Pakatan Rakyat seharusnya lebih matang dalam menangani krisis ini. Tanganinya secara berhemah dan jangan sesekali celupar mulut sebagaimana pemimpin dan wakil rakyat BN.

Memang kita amat geram dengan tipu helah, caci maki dan tohmahan BN. Namun kita masih ada ruang untuk memberikan tekanan kepada mereka, mengikut segala ruang yang dibenarkan oleh undang-undang.

Walaupun kita tahu polis, SPRM dan boleh memihak kepada BN, tetapi di pihak kita, kita ada rakyat. Mari kita tentukan sama ada kuasa orang politik yang menggunakan jentera kerajaan, media, wang dan sebagainya, mana yang lebih berkuasa daripada kuasa rakyat.

Sekarang ini pun 'kerajaan negeri' pimpinan Dato' Dr Zambry Abdul Kadir, berjalan tanpa haluan atau lost direction. Jentera kerajaan negeri terbantut, pegawai-pegawai kerajaan keliru, kontraktor tidak mahu membuat projek kerana takut tidak dapat bayaran dan pelbagai masalah timbul.

Semua peruntukan tidak boleh diguna atau ditambah tanpa kelulusan Dewan Undangan Negeri. Kerajaan negeri tidak boleh berfungsi kerana Menteri Besar dan anggota Exco digantung daripada menghadiri sidang Dun.

Segala perancangan dan perbelanjaan kerajaan akan terbantut kerana status kerajaan negeri terumbang ambing.

Jika dapat dibuktikan secara undang-undang bahawa kerajaan Nizar adalah sah, maka segala arahan, perbelanjaan dan projek yang dibuat Zambry boleh dipertikaikan.

Zambry, anggota Exconya, setiausaha kerajaan negeri, penasihat undang-undang negeri, pegawai kewangan dan beberapa penjawat lain boleh disabitkan dengan kes salahguna kuasa dan subahat.

Malahan ke mana sahaja Zambry pergi beliau terpaksa berulangkali menyebut beliau adalah MB yang sah? Jelas, Zambry sedang dalam keadaan fobia. Fobia kerana rakyat tidak mahu menerima beliau.

Ke mana sahaja Zambry pergi, sama ada di masjid atau di tempat awam, beliau tidak diraikan. Bagi orang Melayu, Cina, India dan lain-lain, Nizar adalah MB mereka yang sebenar.

Sampai bila-bila pun Zambry tidak akan dapat mengatasi populariti Nizar dan tidak akan dapat menghapuskan persepsi buruk rakyat kepada beliau, walaupun beliau sebenarnya, bukan punca kepada segala krisis yang tercetus.

Jelasnya, Perak kini berada di persimpangan. Negeri kucar-kacir dan tidak ketahuan lantaran krisis demokrasi dan pelanggaran perlembagaan.

Sebenarnya majoriti rakyat amat tidak menyenangi kewujudan krisis sebegini. Krisis ini timbul akibat kerakusan kuasa BN. Rata-rata rakyat Perak berpendapat cara yang terbaik untuk dikembalikan demokrasi, ketelusan dan integriti ialah dengan mengadakan pilihan raya umum negeri.

Apa pun, akhirnya terpulang kepada Sultan Perak, kepada siapakah yang hendak diperkenan, Nizar atau Zambry? Mudah-mudahan baginda tidak membiarkan krisis ini berpanjangan._

Sumber: Harakah




No comments: