Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, April 30, 2010

AMK Desak Tubuh Suruhanjaya DiRaja Siasat Polis Tembak Remaja - SK

Shah Alam 29 Apr - Ketua Angkatan Muda KEADILAN Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata insiden remaja 15 tahun mati ditembak polis 26 April lalu mencerminkan kepincangan polis dalam menjalankan tanggungjawab mereka dengan memberikan alasan yang sama seperti kes-kes sebelumnya, iaitu mereka hanya menjalankan tugas.

Shamsul juga mempersoalkan etika pengendalian kes-kes yang sepatutnya mengikut garis panduan seperti yang terkandung di dalam Arahan-arahan Tetap Ketua Polis Negara, tetapi melihat kepada kes-kes sebelumnya seperti kes Norizan Salleh dan Allahyarham Tawfiq Noorzan, polis seolah-olah tidak ambil peduli mematuhi undang-undang mereka sendiri.

"Saya berasa terkilan kerana setiap kali polis gagal, nyawa manusia menjadi ganti disebabkan kegagalan mereka dan lebih menekankan lagi ialah apabila polis tidak mahu memberikan jawapan yang telus dan mula bermain tarik tali dengan pihak-pihak yang bersuara.

"Justeru itu AMK berpendapat penubuhan 'Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC)' adalah satu kemestian bagi menjaga kebajikan rakyat kerana kecuaian polis semakin berleluasa bagi dan penyiasatan sebegini akan menjadi satu pengajaran kepada anggota-anggota polis yang lain kerana ianya adalah sesuatu yang sangat malang sekiranya kes salahlaku polis juga disiasat oleh polis.

Kata Shamsul, AMK serta Dewan Pemuda PAS Pusat dan Pemuda Sosialis DAP telah menyenaraikan tiga tuntutan daripada rakyat untuk pertimbangan polis.

Pertama ialah supaya Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara dan Ketua Polis Negeri Selangor meminta maaf secara terbuka tanpa kompromi kepada keluarga Allahyarham Aminulrasyid Amzah.

Kedua menubuhkan sebuah suruhanjaya bebas bagi menyiasat kes ini dan ketiga badan-badan pro-Melayu seperti Pemuda Umno dan Perkasa untuk menyatakan ketetapan mereka dalam isu kezaliman yang menimpa Allahyarham Aminulrasyid, samada mereka menyokong ataupun menentang tindakan polis menembak remaja berkenaan.

Pemuda Pakatan Rakyat dan badan-badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) akan menyerahkan memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada hari Isnin depan untuk terus mendesak berkenaan salahlaku polis dalam kejadian ini.

SK

No comments: