Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, April 20, 2010

Menteri Besar Selangor : RM 392 Juta Hutang Talam Berjaya Dikutip - TVS

RM 392 juta hutang Talam Corporation Sdn Bhd berjaya dikutip kerajaan negeri Selangor kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau berkata demikian pada Sidang Dewan Negeri Selangor minggu lalu ketika menjawab soalan ADUN Paya Jaras, Datuk Muhammad Bushro Mat Johor.

“ Seperti yang Paya Jaras tahu kita telah luluskan dalam consulted account RM 392 juta. Jadi untuk makluman Paya Jaras semalam yang telah membangkitkan tentang hutang yang akan lesap. Jadi ada dua yang saudara Paya Jaras kena tanya rakan-rakan yang berpengalaman, 1 dipanggil dept restructuring atau peneutralan semula hutang. Ini bukan peneutralan semula hutang, peneutralan semula hutang biasanya kerajaan ataupun pihak swasta akan bagi diskaun. Ini bukan” ujar Khalid.

Menjelaskan kepada Dewan bagaimana hutang Talam akhirnya berjaya dipungut, Khalid berkata konsep yang digunakan ialah dengan mengapungkan hutang tersebut yang tidak tercatat di dalam akaun dengan meneliti ke mana perginya aliran wang tersebut.

Tiga syarikat yang dikenalpasti meminjamkan wang kepada Talam ialah Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Universiti Selangor (UNISEL).
“ Dipanggil crystallizing the dept, maknanya kita apungkan hutang tersebut. Maknanya kita tahu itu hutang. Ini dijalankan oleh kerajaan negeri sebagai Menteri Besar yang juga pengerusi MBI yang mengatakan mari kita apungkan hutang tersebut, maknanya kita cari, berapa hutang. Kita periksa betul-betul. Kesimpulannya, kita kata hutang itu RM 390 juta yang dipinjamkan melalui urus niaga dan seterusnya oleh tiga syarikat, iaitu KDEB, PNSB dan syarikat Unisel. Tiga, kita telah kumpulkan. Kita dapat RM 390juta dan duit RM 390 itu kita tahu dihutang oleh Talam" tambahnya lagi.

Khalid juga berkata, cara yang digunakan untuk mengutip kesemua hutang Talam sama seperti cara yang digunakan dalam Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK).

“ Ini ialah cara kita menentukan hutang. Untuk sebagai contoh, Sungai Buloh pasal YBK, saya nak tunjuk contoh contoh YBK. Dalam akaun YBK ditulis dekat sini, kalau saudara baca dalam akaun YBK, tidak ada tertulis yang YBK telah mencagarkan tanah dan membuat hutang sebanyak Rm 100 juta, tidak ada.. memang tidak ada. Maknanya ada hutang-hutang yang tidak disatukan di dalan akaun”.

TVS

No comments: