Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, April 22, 2010

Tanah 80 Hektar Untuk Penternak Lembu Hulu Selangor - TVS

SHAH ALAM 22 APR: Kerajaan Selangor memperuntuk tanah seluas 80 hektar di Rasa, Hulu Selangor bagi mengatasi masalah lembu berkeliaran di kawasan perindustrian dan perumahan berdekatan.

Keputusan yang dicapai pada mesyuarat Exco itu akan memudahkan penternak lembu yang rata-ratanya terdiri dari golongan miksin

Exco Permodenan Pertanian,Pengurusan Sumber Alam Dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari berkata tindakan itu dibuat berikutan perternak di Hulu Selangor memohon kawasan khas untuk menempatkan ternakan mereka.

"Saya dapati banyak ternakan berkeliaran khususnya di kawasan industri dan perumahan di Rasa. Penternak juga memohon supaya haiwan itu diletakkan di satu tempat.

"Dan kerajaan negeri bersetuju dan sudah mengenal pasti kawasan untuk ternakan berkelompok di sekitar Hulu Selangor khususnya di Rasa dan kawasan lain di Selangor," katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri bersetuju meluluskan satu kawasan di Hulu Selangor untuk menempatkan ternakan lembu yang melibatkan penternak di daerah berkenaan.

Kata Yaacob, tanah berkenaan akan diurus Jabatan Veterinar yang sebelum mengagihkan tapak penternakan secara berkelompok kepada peternak lembu.

Untuk tujuan ini, penternak akan mengadakan perjanjian dengan jabatan berkenaan.

"Dengan ini, kita dapat menyelesaikan sebahagian besar masalah penternakan lembu yang berkeliaran di kawasan kilang dan perumahan," katanya.

TVS

No comments: