Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, April 21, 2010

PR Usaha Jadikan Kuala Kubu Warisan Dunia UNESCO - SK

KUALA KUBU BAHARU 20 April - Pakatan Rakyat Selangor hari ini beriltizam untuk menjadikan Kuala Kubu Baharu sebagai aset sejarah, budaya dan alam semulajadi bertaraf antarabangsa.

Sehubungan itu Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Pengguna, Elizabeth Wong, menjelaskan kerajaan negeri akan berusaha untuk mendapatkan pengikhtirafan tersebut kerjasama dan kewibawaan calon Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim yang juga pengerusi Pusaka, sebuah badan bukan kerajaan yang memperjuangan pemuliharaan budaya negara.

"Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat berhasrat untuk menjalankan kajian terhadap warisan kehidupan dan alam semulajadi Kuala Kubu Baharu dengan pandangan menjadikannya sebagai pekan warisan.

"Pakatan juga mendesak Kerajaan Persekutuan untuk mengikhtirafkan status unik pekan ini sebagai warisan nasional dan dengan kewibawaan yang ada kepada calon kita Zaid Ibrahim kerajaan negeri berharap beliau akan terus berusaha dan berbincang dengan kerajaan persekutuan untuk mendapatkan pengikhtirafan tersebut," kata beliau pada sidang media di pusat media Pakatan Rakyat tengahari ini.

Beliau juga memberitahu bahawa Kuala Kubu Baharu layak mendapat pengikhtirafan tersebut kerana sejarahnya yang tersendiri.

"Pekan Kuala Kubu Baharu ini telah direka oleh perancang bandar Malaya yang pertama, Charles Reade berdasarkan Gerakan Kota Taman iaitu satu gerakan antarabangsa yang berpengaruh ke atas perancangan bandar sejak tahun 1910 lagi.

"Kuala Kubu Baharu yang hanya terletak 47km dari Kuala Lumpur, menjadikan ianya pekan bersejarah yang paling hampir dengan kota paling besar negara.

"Seni bina dan perancangannya, tapak-tapak bersejarah serta kawasan-kawasan keindahan semulajadi yang cukup sempurna boleh mengalakkan pelancongan sejarah dan hijau (green tourism) datang ke pekan ini. Pemberian status ini akan merancakkan lagi pembangunan ekonomi kawasan ini," kata Elizabeth lagi.

Beliau juga mengharapkan penduduk sekitar Hulu Selangor dapat memberi sokongan yang penuh kepada calon yang berpengalaman luas seperti Zaid agar impian Kerajaan Negeri dan penduduk setempat akan tercapai.

SK

No comments: