Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, September 18, 2009

Anak bekas S/U sulit Pak Lah didakwa miliki bom tangan - Malaysiakini

Anak kepada bekas setiausaha sulit mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Petaling Jaya hari ini terhadap pertuduhan memiliki sebutir bom tangan.

Muhammad Ezra Rusli, 27, didakwa memiliki bom tangan jenis Grenad (M213) di sebuah rumah beralamat C2-67 D'Shire Villa, Jalan Camar 4, Kota Damansara, pada jam 1 tengah hari 8 September lalu.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 8. Akta Senjatapi (Penalti Lebih Berat) 1971 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Shah Rizal Abdul Manan tidak menawarkan sebarang wang jaminan kerana ia adalah kesalahan yang serius dan tidak boleh dijamin.

Hakim Aslam Zainuddin menetapkan 19 Oktober untuk sebutan semula kes itu.

Sementara itu, Muhammad Ezra, seorang peniaga, turut mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di Petaling Jaya terhadap dua pertuduhan iaitu mengugut dan dengan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap bapanya, Rusli Abdul Malik, 61.

Muhammad Ezra didakwa mengugut untuk membunuh bapanya dengan menggunakan sepucuk pistol jenis Glock mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan dengan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap bapanya itu, dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Dia didakwa melakukan kedua-dua kesalahan itu di antara 3.30 petang hingga 5 petang, pada tarikh dan di tempat yang sama.

Majistret Aishah Hijriah Arshad tidak membenarkan tertuduh diikat jamin dan menetapkan 19 Okt untuk sebutan semula kes sementara menunggu keputusan sama ada tertuduh perlu dihantar ke Hospital Bahagia untuk pemeriksaan kesihatan dan untuk melantik peguambela.

- Bernama

Malaysiakini

No comments: