Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, September 22, 2009

Apa yang dilakukan pembangkang 10 tahun lalu - PerakExpress

Pada tahun 1999, sebaik saja Parti keadilan Nasional (keADILan) dilancarkan pada 4 April, pembangkang mula menyusun langkah. PKN, DAP, PAS dan PRM bersatu dibawah satu pakatan pembangkang yang dinamakan Barisan Alternatif.

Walaupun ianya satu pakatan yang longgar, dan ramai yang berpendapat BA perlu didaftarkan secara sah dan mempunyai satu logo dan bendera, ianya tidak berlaku. Alasan yang diberikan ialah ianya memerlukan sekurang-kurangnya tujuh parti untuk didaftarkan sebagai pakatan dan BA tidak memenuhi syarat ini kerana ia mempunyai hanya empat parti.

Tetapi, walaupun ianya satu pakatan yang longgar tanpa mempunyai status yang sah disisi undang-undang, ataupun mempunyai satu lambing dan bendera, pembangkang boleh dianggap berjaya pada pilihanraya umum November 1999. Pembangkang bukan saja dapat mempertahankan Kelantan dengan majority yang tinggi malah ia juga memenangi Terengganu. Di Kedah, pembangkang memperolehi 8 daripada 15 kerusi Parlimen. BA tidak mampu untuk memenangi cukup kerusi untuk menawan Kedah, tetapi setahun kemudiannya, ia mampu menafikan majority dua pertiga di DUN Kedah apabila memenangi PRK Lunas.

Banyak perkara yang dilakukan oleh BA dalam masa tujuh bulan sebelum Pilihanraya Umum November 1999. Begitu juga setahun selepas itu. BA mewujudkan Majlis Presiden dimana pemimpin tertinggi keempat-empat parti bertemu sebulan sekali untuk membincangkan tentang dasar, strategi dan program. BA juga mempunyai Unit Penyelaras Media yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan media bagi pihak keempat-empat parti dibawah nama BA.

Malah, sebelum Hari Penamaan Calon dan Hari Mengundi, Unit Penyelaras Media mengadakan siding akhbar hamper setiap hari supaya media mendapat maklumat terkini. Dan Rustam Sani dari PRM dipertanggungjawabkan untuk mengetuai unit ini dan menjadi jurucakap rasmi BA. Parti-parti Keadilan, DAP, Pas dan PRM tidak digalakkan untuk mengeluarkan kenyataan media berasingan kerana tidak mahu dilihat bercanggah dengan pendirian rasmi BA.

Pakatan pembangkang mempunyai cabinet bayangan sendiri dimana setiap ‘kementerian’ diketuai oleh seorang ‘Menteri’. Dan mereka akan memantau pencapaian kementerian-kementerian yang diketuai oleh Barisan Nasional. Umpamanya, beberapa hari sebelum kerajaan membentangkan Belanjawan di Parlimen setiap tahun sekitar November, BA akan membentangkan belanjawan mereka sendiri di PArlimen dan media akan dijemput dan digalakkan bertanya soalan.

Pembangkang mengetahui apa yang terkandung dalam belanjawan kerajaan (walaupun adanya OSA), dan apa yang perlu dilakukan ialah membuat satu cadangan balas untuk belanjawan yang lebih sempurna. Beberapa kali kerajaan terpaksa menilai kembali belanjawan mereka untuk memastikan belanjawan mereka lebih baik dari pembangkang. Sekurang-kurangnya pembangkang dapat mendesak kerajaan memberikan yang lebih baik kepada pengundi dan pembayar cukai walaupun kerajaan yang mendapat nama, bukan pembangkang.

Terdapat unit kajian dan pembangunan (R&D) yang membuat kajian dan membantu menyediakan data dan statistic untuk Ahli Parlimen pembangkang. Dalam banyak perkara, ‘menteri’ pembangkang mampu mengetahui lebih baik tentang apa yang berlaku dan perkembangan didalam kementerian, berbanding Menteri kerajaan. Beberapa kali Menteri terpaksa meminta Speaker memberikan masa untuk memberikan jawapan secara bertulis kerana Menteri tidak mampu menjawab soalan dari pembangkang.

Ahli-ahli PArlimen BA lebih menyinar dari Ahli-Ahli Parlimen BN, termasuk dikalangan Menteri BN. Unit-unit, jawatankuasa dan kumpulan pemikir ditubuhkan untuk membantu parti pembangkang dan pemimpin pembangkang begitu professional dan efektif sehingga menyebabkan Ahli Parlimen BN dilihat lebih bodoh.

Balik kepada tahun 1999, pembangkang pada masa itu mempunyai ahli politik, aktivis, ahli akademik dan cendekiawan. Satu pasukan yang cukup mantap. Terdapat professor, pensyarah, wartawan, penulis dan apa saja. Barisan Alternatif mempunyai pemikir-pemikir yang terbaik. Dan mereka ini sangat kreatif dan progresif dan bersedia melakukan perkara-perkara baru, kebanyakannya berjaya dilakukan dengan keputusan yang cukup positif. Pasukan ini benar-benar memberikan satu makna baru dalam politik baru.

Barisan Alternatif mempunyai Manifesto Bersama BA, tentang apa yang dimahukan oleh BA, bukan apa yang dimahukan oleh Keadilan, Pas, DAP atau PRM. Apa yang dimahukan oleh PAS, DAP, Keadilan dan PRM, tidak penting. Apa yang dimahukan oleh BA lebih penting. Dan Manifesto Bersama BA sangat jelas dan pengundi amat meminatinya.

Kemudian PAS membuat keputusan untuk melakukan apa yang baik kepada partinya dan bukan apa yang baik terhadap pakatan. Ia mencadangkan undang-undang Islam di Terengganu. Dan DAP kemudiannya melakukan apa yang baik untuk partinya dan bukan apa yang baik terhadap pakatan. DAP meninggalkan BA kerana memprotes dan menentang cadangan undang-undang Islam Pas. Kemudian, Keadilan dan PRM bersatu menjadi sebuah parti.

Kemudian, pada Pilihanraya Umum berikutnya pada tahun 2004, parti-parti pembangkang memutuskan untuk tidak bekerjasama sebagai pakatan sebaliknya bertanding secara solo. Didalam beberapa kawasan pilihanraya, terdapat pertandingan tiga atau empat penjuru. Pembangkang bukan saja kalah teruk, malah ada yang kehilangan wang pertaruhan.

Pembangkang disembelih. DAP, PAS, Keadilan dan PRM merasakan mereka tidak memerlukan satu sama lain. Masing-masing merasakan mereka mampu melawan Barisan Nasional secara solo, dan kemudian bersatu membentuk kerajaan baru. Pembangkan tewas. Bukan saja gagal membentuk kerajaan, malah ada yang kehilangan deposit.

Ianya sangat memalukan.

Pembangkang menjadi angkuh. Terlalu takbur. Malah merasakan Tuhan pun tidak dapat menahan mereka dari membentuk kerajaan. Dan mereka tidak memerlukan pakatan untuk membentuk kerajaan. Malah ada yang merasakan mereka mampu menewaskan Barisan Nasional tanpa pakatan.

Mungkin mereka juga merasakan perkara yang sama terhadap Titanic apabila mengatakan Tuhan pun tidak mampu menenggelamkan kapal tersebut. Tetapi ia karam, sama seperti parti pembangkang karam pada tahun 2004. Ia menjadi satu pengajaran yang tidak mungkin dilupakan untuk satu jangka masa yang panjang.

Pada tahun 2008, parti-parti pembangkang kembali bersatu sebagai Pakatan Rakyat. Dan ianya lebih baik dari tahun 1999, tetapi belum mencukupi. Pakatan Rakyat perlu melihat kembali apa yang dilakukan oleh BA pada tahun 1999 dan mengulangi kejayaannya. Malah, hari ini, PR mampu berbuat lebih baik dari BA pada tahun 1999 kerana hari ini, lebih ramai yang yakin dengan Pakatan Rakyat.

Pembangkang sekali lagi menjadi angkuh. Kita mengharapkan mereka tidak menjadi besar kepala seperti yang mereka lakukan pada tahun 2000-2001. Sekiranya ia berlaku, maka pada pilihanraya yang akan datang, atau bila-bila masa saja pun, bala yang berlaku pada 2004 sudah pasti akan berulang.

Ramai cerdik pandai diluar sana bersedia memberikan sumbangan masa dan pemikiran mereka untuk pembangkang.Malah, setengah daripada mereka sanggup mengeluarkan wang mereka sendiri dan tidak mengharapkan apa-apa balasan. Tetapi pembangkang perlu berhenti berfikir bahawa mereka sudah pandai dan tidak memerlukan bantuan orang lain. Semua orang memerlukan bantuan, terutamanya pembangkang. Cuma perlu tahu siapa yang perlu ditanya. Dan kalau pembangkang terlalu angkuh dan besar kepala dan merasakan mereka tidak memerlukan sesiapa kerana mereka mampu melakukannya bersendirian, maka bersedialah untuk diajar dalam pilihanraya akan datang.

Dan memang patut pembangkang diajar.

(Artikel diatas adalah terjemahan daripada artikel asal karya Raja Petra What the opposition did right ten years ago yang disiarkan di Malaysia Today.)

PerakExpress

No comments: