Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, September 29, 2009

Kempen Bagan Pinang bermula - Harakah

ANALISIS
Menjelang penghujung hari ini, nama calon-calon yang akan mewakili PAS dan Umno di Bagan Pinang akan diketahui umum.

Umno akan mengumumkan calonnya petang ini pada majlis rumah terbuka sambutan Hari Raya Aidilfitri di markas utamanya di sini.

Hari ini juga Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak memulakan kempennya di Bagan Pinang dengan satu lagi rumah terbuka di Pusat Latihan Asas Tentera Darat di Si Rusa, kem yang diduduki hampir 2,000 pengundi pos. Lebih 4,000 daripada kira-kira 15,000 pengundi Bagan Pinang adalah anggota keselamatan.

Najib kemudiannya akan bersama-sama timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis pengumuman calon.

Penyertaan presiden Umno itu dalam majlis pengumuman nama calon adalah satu tradisi baharu dalam BN yang mengharapkan kemenangan mudah di Bagan Pinang.

Biasanya pengumuman calon hanya dihadiri timbalan presiden parti yang juga bertindak sebagai pengarah pilihan raya kebangsaan.

Kehadiran Najib di majlis itu menandakan BN kini sudah sangat yakin akan memperoleh kemenangan, walaupun parti pemerintah itu berhadapan dengan dilema pemilihan calon.

Nama yang menjadi pilihan utama adalah bekas Menteri Besar Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, namun wujud pelbagai tekanan daripada pusat sehingga ke saat akhir supaya dicalonkan nama lain kerana ketua bahagian Umno Teluk Kemang itu telah disabitkan atas kesalahan politik wang dalam partinya sendiri pada tahun 2005.

Namun walau siapapun calonnya kempen BN tetap tidak lari daripada tradisi mengumumkan projek-projek pembinaan.

Semalam Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan mengumumkan pembinaan dua sekolah baharu di Bagan Pinang, satu sekolah rendah bernilai RM18 juta di Batu 9 Port Dickson dan satu lagi sekolah menengah dengan nilai RM20 juta di satu tapak yang belum ditentukan.

Di pihak PAS pula, jawatankuasa pusatnya akan bermesyuarat petang ini sebelum menetapkan nama calon yang akan diumumkan dalam ceramah malam ini yang turut dihadiri Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

PAS kini perlu memilih antara tiga nama sebagai calon iaitu Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Zulkefli Omar, Yang Dipertua PAS Kawasan Teluk Kemang Ramli Ismail dan bekas Ketua Dewan Ulama PAS negeri Ustaz Kassim Tahir.

Ketiga-tiga nama ini masing-masing mampu memberikan kelebihan kepada PAS dengan kesemuanya berpengalaman dan aktif dalam aktiviti masyarakat tempatan._

Harakah

No comments: