Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, September 16, 2009

Tiada arahan untuk Umno bantu penduduk Seksyen 23 didakwa di mahkamah - mStar

SHAH ALAM: Umno Selangor tidak mengeluarkan atau menerima sebarang arahan bagi membantu 12 penduduk Seksyen 23 yang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen dan Majistret di sini, minggu lepas kerana terbabit dalam demonstrasi jalanan membawa lambang agama bagi membantah pemindahan kuil.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor Datuk Noh Omar berkata tiada sebarang makluman atau arahan diterima mahupun dikeluarkan pucuk pimpinan negeri berhubung isu berkenaan memandangkan ia adalah mengikut prosedur.

"Kita tidak salahkan polis atau membantah penahanan mahupun pendakwaan terhadap mereka yang terbabit dalam demonstrasi jalanan itu kerana ia satu tindakan yang memang tidak sepatutnya berlaku," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Noh berkata demikian pada majlis penyerahan kira-kira 400 hamper kuih raya sempena Aidilfitri anjuran Pergerakan Wanita Umno Selangor kepada pasukan keselamatan di Selangor.

Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, berkata jika ada pihak yang sudi menghulurkan sumbangan, ia adalah atas kapasiti peribadi dan rasa simpati terhadap penduduk terbabit.

"Saya tidak tahu mengenai bantuan, apa yang saya baca di media penduduk kawasan berkenaan menubuhkan tabung bagi membiayai kos yang terpaksa mereka tanggung. Jadi kalau ada yang nak bantu apa salah, ada setengah pihak satu pesalah sampai 10 peguam bela bantu pun tidak ada siapa kata," katanya.

Noh berkata demikian sebagai mengulas laporan akhbar Jumaat lepas mengenai tindakan Umno Bahagian Batu Pahat menyediakan dana bagi membantu 12 individu terbabit membayar denda jika dijatuhkan hukuman selain bagi menanggung kos mahkamah.

Pada 9 Sept lepas, 12 penduduk itu mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan membawa dan memijak kepala lembu serta mengambil bahagian dalam perhimpunan haram.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan dan Seksyen 27 Akta Polis selain tuduhan pilihan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan kerana dengan niat sengaja melukakan perasaan penganut Hindu.

Terdahulu semasa berucap, Noh berkata orang ramai seharusnya lebih menghargai pengorbanan anggota keselamatan yang tidak pernah jemu menjaga keharmonian dan ketenteraman walau dalam apa jua keadaan.BERNAMA

mStar

No comments: