Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Sunday, September 27, 2009

MIC Bergolak Lagi - TVA

Barisan Nasional berdepan dengan satu lagi kemelut dalaman setelah parti komponen MIC kembali bergolak walaupun pemilihan parti berkenaan selesai 12 September lalu.

Terbaru, tujuh calon yang bertanding termasuk seorang calon jawatan Naib Presiden mahu keputusan pemilihan MIC diisytihar sebagai tidak sah.

Mereka mengemukakan empat surat aduan kepada Jawatankuasa Pemilihan sejak 18 September lalu dan mahu satu pemilihan baru diadakan.

Untuk rekod aduan sebegini pernah dikemukakan pada masa lalu namun tiada pemilihan baru diadakan.

Kumpulan berkenaan menggariskan sekurang-kurangnya enam pelanggaran utama peraturan pemilihan termasuk campur tangan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu.

Samy Vellu dikatakan mengatasi keputusan Jawatankuasa Pemilihan melarang para pewakilan daripada membawa telefon bimbit masing-masing ke kawasan pembuangan undi.

Lima pelanggaran peraturan lain yang dikemukakan termasuklah:

- Calon Pasukan Presiden berkempen selepas tempoh larangan berkempen 12 tengah hari 11 Septembar dikuatkuasakan. Barisan calon Pasukan Presiden didakwa mengadakan sidang media berunsur kempen pada jam 3 petang 11 September di Ibu Pejabat MIC;

- Mendakwa akhbar milik keluarga Presiden MIC, Tamil Nesan menyiarkan rencana dan iklan-iklan yang berunsur kempen, menyokong dan memihak calon Pasukan Presiden pada hari pemilihan 12 September;

- Akhbar itu didakwa diedarkan secara percuma kepada perwakilan di Dewan Merdeka, PWTC pada pagi hari pemilihan;

- Melarang calon daripada mencatatkan pengiraan undi sedangkan ia dibenarkan sehari sebelum itu; dan

- Kira-kira 90 peratus pekerja di dewan pengiraan undi merupakan kakitangan Ibu Pejabat MIC, Koperasi Pekerja Jaya dan Institut Pembangunan Pendidikan Maju, bukannya pekerja bebas kalangan pelajar universiti yang dijanjikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan.

Proses pembuangan undi yang di sertai 1,460 perwakilan yang meyaksikan hampir 90 peratus calon Pasukan Presiden memenangi pemilihan berkenaan diadakan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Bagaimanapun empat calon bukan Pasukan Presiden berjaya memenangi kerusi Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC).

Pemilihan berkenaan menyaksikan jawatan Timbalan Presiden dimenangi Datuk G. Palanivel yang mengekalkan jawatannya buat penggal kedua berturut-turut.

Manakala Naib Presiden disandang oleh Datuk Dr. S. Subramaniam, Datuk M. Saravanan dan Datuk S.K. Devamany.

Dalam satu sidang media, Pengerusi Jawatankuasa Pemandu Pelanggaran Pemilihan MIC P. Balasubramaniam yang juga merupakan calon Naib Presiden berkata Jawatankuasa Pemilihan diminta membuat keputusan mengisytiharkan keputusan pemilihan lalu sebagai tidak sah.

Katanya kumpulan berkenaan juga mahu satu pemilihan baru diadakan. Sidang media berkenaan turut dihadiri oleh lima daripada tujuh calon yang mengemukakan aduan iaitu Subramaniam, Saaran Nadarajan, R. Anbalagan, Ananthan yang turut dikenali sebagai Kajang Ananthan dan R. Subramaniam.

Kumpulan berkenaan juga menganggap CWC yang bakal mengadakan mesyuarat pertamanya selepas pemilihan itu Selasa ini sebagai tidak sah.

Mengulas mengenai isu ini Naib Pengerusi DAP Selangor Charles Santiago berkata ia dengan jelas membuktikan krisis dalaman parti berkenaan tidak pernah tamat malah akan berlanjutan.

Menurutnya Samy Vellu juga berdepan dengan satu tamparan hebat kerana desakan ini secara langsung menggugat kredibilitinya sebagai presiden parti.

“Tetapi kalau ada kebanyakan pemimpin yang telah kalah bersatu dan mendesak mesti diadakan satu lagi pemilihan untuk memilih satu pimpinan yang boleh dipercayai dan ada keyakinan maka ini bermaksud krisis MIC tidak akan habis dan akan berlarutan.

“Kewibawaan Presiden MIC Samy Vellu akan menjadi lebih teruk. Orang tidak akan mempercayai dia dan setelah Najib (Perdana Menteri) mengatakan Umno akan berjumpa Samy untuk membincangkan proses penukaran pemimpin di MIC, ia telah memberi satu pukulan hebat kepada Samy Vellu,” katanya ketika dihubungi TV Antara.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan isu desakan mengadakan pemilihan baru ini didalangi Umno Barisan Nasional.

Katanya campurtangan Samy Vellu dalam pemilihan 12 September lalu jelas dan ia tidak dapat dinafikan setelah hampir 90 peratus calon Pasukan Presiden memenangi pemilihan berkenaan.

“Itu memang ada, campur tangan secara langsung ia adalah kenyataan sebenar tetapi apa yang malang cara MIC dikawal oleh Samy pegangannya begitu kuat dan kebanyakan dari penyokong-penyokong beliau telah mengambil kontrak kerajaan melalui Samy Vellu maka mereka terpaksa menyokong calon beliau,” katanya.

Tiga daripada empat surat yang dihantar kepada Jawatankuasa Pemilihan mendesak keputusan 12 September diisytihar tidak sah.

Sepucuk surat lagi meminta pemilihan baru diadakan selain mengisytihar pemilihan sebagai tidak sah.

Surat-surat berkenaan telah dihantar pada 18 September, 23 September dan 25 September.

Dalam pada itu, peguam jawatankuasa tersebut. S. Saraswathy memberitahu, Perlembagaan MIC membenarkan kes mereka dibawa ke mahkamah.

Bagaimanapun Akta Pertubuhan 1966 tidak menyediakan peruntukan sedemikian. Sehubungan itu pihaknya akan meneliti ruang-ruang lain yang sesuai untuk mengambil tindakan susulan.

TVA

No comments: