Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, September 28, 2009

Kerajaan Negeri Berusaha Pindah Kawasan Ternakan Ulu Yam ke Hulu Selangor - TVA

Kerajaan negeri telah mengenalpasti kawasan seluas 200 ekar di daerah Hulu Selangor untuk menempatkan semula ternakan Persatuan Penternak Ruminan Selangor yang terjejas Rabu lalu.

Ini diumumkan oleh Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari pada sidang media di Shah Alam, hari ini.

“Dan pihak Daerah Hulu Selangor telah mengenalpasti kawasan di Hulu Selangor dan saya minta supaya disegerakan dan ini jangka panjang. Jangka panjang kita akan letakkan, pindahkan penternak-penternak yang bermasalah ke tempat yang lebih sesuai,"katanya.

Yaakob menyifatkan tindakan kira-kira 80 ahli persatuan berkenaan membawa lebih 20 ekor lembu dan kambing untuk mendesak kerajaan negeri membantu mereka sebagai tidak tepat.

Beliau berkata bantuan telah diberikan dengan pantas apabila ternakan persatuan itu terperangkap dalam banjir kilat selepas empangan di Ulu Yam pecah.

Difahamkan, empangan berkenaan pecah disebabkan pelanggaran sampah yang tertimbun hampir 100 meter tinggi di kawasan pelupusan sampah Sungai Kertas, Ulu Yam, bersebelahan empangan itu.

Puluhan ekor kambing dan lembu lemas manakala sebilangan lagi diselamatkan oleh anggota bomba, Rela, dan Jabatan Pertahanan Awam.

“Hari kedua dah ada, buktinya semua bantuan kecemasan, lembu-lembu cedera, rawatan telah diberi hari kedua dan makanan pun dihantar. Maknanya pihak jabatan haiwan walaupun beraya tapi ada juga yang turun. Dan dah dua kali hantar makanan dan esok hantar lagi untuk PKC, tak cukup"

“Saya maklumkan pada hari kedua lagi Jabatan Veterinar Selangor telah pergi ke tempat tersebut untuk bantuan kecemasan dimana lembu-lembu yang cedera telah diberi rawatan dan lembu-lembu bermasalah diberi bantuan”,katanya.

Menurut beliau, pada hari berikutnya Jabatan Veterinar telah menghantar rumput kering untuk makanan dan yang kemudiannya ditambah dengan makanan dedak.

Yaakob berkata, kerajaan negeri juga telah mengenalpasti dua penternak yang mengalami kerugian teruk dalam kejadian itu dan akan membantu mereka membina kandang sementara sebelum dipindahkan ke kawasan baru.

TVA

No comments: