Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, September 11, 2009

Mahkamah benar cabar pembubaran Balkis - Malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan isteri menteri besar Selangor, Puan Sri Salbiah Tunut dan sembilan lagi untuk mencabar keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) membubarkan Badan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis).

Pesuruhjaya Kehakiman Mohamd Ariff Md Yusof bersetuju bahawa semua pemohon mempunyai locus standi untuk mendapatkan semakan kehakiman berhubung permohonan untuk mencabar keputusan ROS membubarkan Balkis.

"Mahkamah memutuskan bahawa Salbiah dan pemohon lain mempunyai locus standi untuk mencabar dan memohon semakan kehakiman," katanya.

Permohonan itu difailkan kerajaan Selangor, Salbiah (yang dipertua Balkis), Permodalan Negeri Selangor Berhad, Kumpulan Darul Ehsan Berhad, Perbadanan Kerajaan Negeri Selangor dan lima lagi pihak untuk mengetepikan keputusan ROS.

Yang lainnya ialah Worldwide Holdings Berhad, Selangor Industrial Corporation Sdn Bhd, Selaman Sdn Bhd, PKNS Infra Berhad serta PKNS Engineering and Construction Bhd.

Mereka menamakan ROS sebagai responden, memohon pengisytiharan bahawa keputusan ROS membubarkan Balkis adalah batal dan tidak sah dan perintah supaya badan itu dihidupkan semula.

Mohd Ariff berkata pemohon mempunyai hak kerana mereka menyumbang wang kepada Balkis, di samping ia juga mempunyai kepentingan awam.

Ekoran keputusan tersebut, Mohd Ariff juga turut mendengar hujah permohonan penangguhan pelaksanaan, oleh peguam Derek Fernandez yang mewakili Salbiah dan badan-badan dari Selangor, manakala peguam persekutuan, Maisarah Jauhari mewakili ROS.

Beliau kemudiannya menetapkan Rabu ini (16 September) untuk memutuskan terhadap permohonan untuk mendapatkan penangguhan, sementara menunggu semu permohonan selesai didengar.

Malaysiakini

No comments: