Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, September 16, 2009

Isu Kuil: Selangor Dengar Pandangan Rakyat - TVA

Kerajaan Negeri Selangor mengambil sikap mendengar pandangan rakyat dalam membuat sebarang keputusan terutamanya melibatkan isu sensitiviti perkauman.

Walaupun pelbagai taktik kotor dimainkan Umno Barisan Nasional bagi menghalang tindakan Kerajaan Negeri Selangor untuk memindahkan kuil di Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Exco Kerajaan Negeri Rodziah Ismail bersama Datuk Bandar Shah Alam Datuk Ramli Mahmud akan mengadakan perjumpaan dengan Jawatankuasa Kuil Seksyen 19 untuk membincangkan mengenai isu ini.

“Mereka akan mengadakan perbincangan seterusnya. Terdapat satu keadaan perbincangan yang sangat baik tetapi kita mesti memberi masa kepada mereka supaya dapat memperhalusi apa-apa yang perlu untuk satu keputusan yang baik dapat dibuat,” katanya pada sidang media Pakatan Rakyat.

Abdul Khalid berkata Exco kerajaan negeri akan meneliti hasil perbincangan berkenaan sebelum sebarang keputusan diluluskan.

Bagaimanapun, kerajaan negeri akan memastikan masyarakat di sekitar kawasan baru yang akan menempatkan kuil berkenaan akan juga dipanggil untuk mendapatkan persetujuan.

Isu kuil berkenaan mula timbul apabila segerombolan individu upahan Umno Barisan Nasional mengadakan demostrasi di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dengan mengheret, memijak dan meludah kepala lembu.

Usaha kerajan negeri mengadakan dialog bersama penduduk Seksyen 23 juga menjadi kecoh apabila beberapa ‘orang luar’ dan pihak yang terbabit dalam tunjuk perasaan berkenaan menimbulkan kekecohan.

Kuil itu berusia lebih 100 setahun. Kerajaan negeri Pakatan Rakyat bercadang memindahkannya dari Seksyen 19 kerana ia terletak hanya 20 meter daripada kawasan perumahan. Tapak baru yang dicadangkan kerajaan BN di Seksyen 18 terletak di dalam kawasan perindustrian dan membahayakan nyawa penganut, manakala kuil yang dicadangkan Pakatan Rakyat di Seksyen 23 terletak di pinggir kawasan industri dan lebih 200 meter daripada kawasan perumahan.

TVA

No comments: