Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, July 23, 2008

RM42.5 juta tampung operasi Majlis Harga Barang?

KUALA LUMPUR,23 Julai (Hrkh) - Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution mendedahkan bahawa RM42.5 juta dikehendaki untuk tampung perbelanjaan operasi sekretariat Majlis Harga Barang Negara dan melantik secara kontrak 2,000 graduan sebagai pegawai pemantau harga.

Beliau berkata demikian semasa membahaskan Rang Undang-undang perbekalan Tambahan di Dewan Rakyat pada 16 Julai lalu.

Beliau menyatakan bahawa berdasarkan pengumuman Perdana Menteri pada 22 Januari lalu, fungsi Majlis Harga Negara adalah untuk menstabilkan harga barang keperluan.

"Saya kira membahaskan tentang Majlis Harga Barang ini, dia tak boleh dipisahkan dengan isu inflasi. Saya memetik tiga perkara untuk kaitkan bagaimana isu Majlis Harga Barang Negara ini dengan inflasi.

"Saya masih ingat ketika Yang Berhormat Menteri membentangkan usul tempoh hari, sejurus selepas kerajaan menaikkan harga minyak dengan andaian bahawa inflasi akan dapat dikawal dan defisit dapat dikurangkan,"katanya.

Saifuddin seterusnya memetik tiga pandangan pakar ekonomi, yang pertama, Gabenor Bank negara, Tan Sri Dr. Zetty Akhtar bahawa kadar inflasi bulan Jun sudah menjangkau 6 peratus akibat kenaikan mendadak harga petrol dan diesel.

Profesor Emeritus Dr. Arif Karim pula pada 11 Julai yang lepas, berkata, 'policy option'untuk negara ini adalah terhad kerana mengalami defisit belanjawan bagi 10 tahun yang lepas.
Justeru beliau melihat bahawa peruntukan sebanyak RM42.5 juta (bagi sekretariat) adalah merupakan 'knee jerk reaction', 'korek lubang' dan 'tutup lubang' sebab pendekatan ini yang bersifat jangka pendek.


Ujarnya lagi, ia tidak langsung mengatasi masalah kekurangan bekalan barangan keperluan dan menjamin harga barangan stabil di negara ini untuk tempoh jangka masa panjang.

"Saya berpendapat oleh kerana kerja-kerja pemantauan harga yang dikelolakan oleh Majlis Harga Barang Negara sehingga kita perlukan RM42.5 juta untuk perbelanjaan operasi sahaja. Ini baru sekretariat sahaja ini ? perbelanjaan operasi," katanya. - mks. _

Sumber (Gambar): Bigdogdotcom
Sumber: HarakahDaily

No comments: