Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, July 6, 2009

GMI edar risalah perhimpunan anti-ISA 1 Ogos - Malaysiakini

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) hari ini mengedarkan risalah untuk mengingatkan orang ramai mengenai perhimpunan besar-besaran anti-ISA yang dijadual berlangsung di ibungara pada 1 Ogos depan.

Mereka mengedarkan risalah tersebut di kompleks membelibelah SOGO dan kawasan sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman petang tadi.

Program itu bermula dengan sidang akhbar oleh pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh di depan pintu masuk SOGO.

Beliau disertai oleh ahli exco Pemuda PAS, Mohd Sani Hamzan dan juga setiausaha Pemuda PAS, Kamaruzaman Mohamad, yang juga timbalan pengarah sekretariat perhimpunan anti-ISA tersebut.

Kira-kira 19 anggota polis berpakaian seragam dilihat memantau keadaan di situ.

Pada mulanya pada kira-kira jam2.15 petang, Kamaruzaman menggunakan pembesar suara untuk memaklumkan kepada orang ramai mengenai program mereka hari ini.

Tuntut pembebasan tahanan

Bagaimanapun, seorang pegawai polis menghampirinya dan meminta beliau jangan menggunakan pembesar suara tersebut.

Mereka akur sebelum mengadakan sidang akhbar di situ. Terdapat kira-kira 20 wartawan dan jurugambar yang membuat liputan progaram tersebut.

Dalam sidang akhbar tersebut, Syed Ibrahim berkata, risalah itu diedarkan hari ini bagi memaklumkan dan mengingatkan orang ramai mengenai perhimpunan anti-ISA itu.

Selain menggesa supaya ISA dimansuhkan, perhimpunan itu diadakan untuk menuntut pembebasan semua tahanan ISA dan menutup kem tahanan Kamunting.

Syed Ibrahim mengajak rakyat keluar beramai-ramai untuk menyatakan dengan lantang kepada kerajaan supaya memansuhkan ISA.

Katanya, walaupun di peringkat permulaan Datuk Seri Najib Tun Razak dilantik perdana menteri, ada tahanan ISA yang dibebaskan tetapi selepas itu, berlaku lagi penahanan di bawah ISA.

Penahanan terbaru

Beliau berkata, yang terbaru ialah pada 25 Jun lalu di mana tiga orang ditahan di bawah ISA dan menurutnya, ia turut disahkan oleh ketua polis negara.

Kamaruuzaman pula berkata, pihaknya menganggar perhimpunan tersebut mampu menarik 150,000 hinggaa 200,000 orang.

Manakala Mohd Sani pula menggesa anak-anak muda supaya turun memberi sokongan kepada perhimpunan tersebut.

Selepas mengdakan sidang akhbar tersebut, mereka berpecah kepada dua kumpulan untuk mengedarkan risalah berkenaan.

Selain SOGO mereka juga berjalan di sekitar kawasan Jalan Tuanku Abdul Rahaman dan kawasan masjid India untuk mengedarkan risalah tersebut.

Mereka beredar kira-kira setengah jam kemudiannya dan tiada sebarang kejadian yang tidak diingini dilaporkan berlaku.

Malaysiakini

No comments: